زهرا فرود :علیرضا افخمی کارگردان مجموعه های تلویزیونی، که با ساخت سریال « اویک فرشته بود » در رمضان سال ۸۴ سنگبنای تولید مجموعه های ماورایی را در تلویزیون پایهگذاری کرد و پس از تولید آثاری چون « پنجمین خورشید » در رمضان سال۸۸وپنج کیلومتر تابهشت دررمضان سال ۹۰،مجموعه احضار رادررمضان ۱۴۰۰با ژانر ماورایی روی آنتن برد ،معتقد است برادرش بهروز افخمی که از کارگردانان ونویسندگان عرصه سینما وتلویزیون است و چندی قبل بابیان نظراتش پیرامون کم اثر بودن ماسک در برابر ویروس کرونا و عدم استفاده از ماسک مورد نقد قرارگرفت وعقیده اش به عنوان تیتر یک برخی رسانه ها مطرح شد،نظر وعقیده برادرش بهروز افخمی رادرباره استفاده از ماسک کاملا درست خواند وحتی اورا دراین زمینه مورد انتقاد قرار نداد؛او همچنین دراینباره به دیباچه گفت:در تولید مجموعه احضار سعی کردم به هیچ کدام از عوامل برای استفاده ویا عدم استفاده از ماسک تاکیدی نداشته باشم.
علیرضا افخمی بیان کرد:ازابتدای شیوع این ویروس تاحال حاضربرسر منافع ومعایب استفاده از ماسک ونیز میزان تاثیر آن درپیشگیری از ابتلا به این ویروس بین متخصصان وپزشکان بحث واختلاف نظر وجود داشته ودارد،بسیاری از صاحب نظران مشکلات ناشی از استفاده بلندمدت ازماسک را بیش ازمنافع آن ارزیابی کرده اند بنابراین بنده در طول تصویربرداری احضار به صورت دائمی از ماسک استفاده نمیکردم والبته کسی راهم به استفاده و یا عدم استفاده از ماسک مجبور نکردم اما مراقبتها ومعاینات مرتبط با این ویروس توسط پزشک هرروز صبح وپیش از آغاز فیلمبرداری به صورت مرتب انجام می گرفت.
برادرم بهروز را نقد نمی کنم
او در پاسخ به این سوال که آیا نظر بهروز افخمی در ارتباط باموضوع بی تاثیری یا کم اثری استفاده از ماسک دربرابر ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار میدهد یا خیر ادامه داد: دراین زمینه نه تنها برادرم بهروز رانقد نمی کنم بلکه کاملا با او هم عقیده هستم وهم اکنون نیزجز در موارد استثنا ومکانهای بسیار شلوغ وپرازدحام از ماسک استفاده نمی کنم.
کارگردان مجموعه « تب سرد » در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات به وجود آمده در سریال پنج کیلومتر تا بهشت و خودکشی یک کودک در حین پخش این مجموعه زمینه غیبت چند ساله وی را در عرصه ساخت آثار ماورایی رقم زده اظهار داشت: البته موضوع مورد اشاره تاثیر مخرب و منفی بر ذهنم ایجاد کرد و طبعاً یکی از عوامل موثر و عدم پیگیری تولید این گونه از سریالسازی توسط بنده به حساب میآید به ویژه آن که مسئولین رده بالای سازمان صدا و سیما و بخش حقوقی آن در حمایت از سازندگان سریال پنج کیلومتر تا بهشت و مدیران میانی خود اقدام کافی و موثری انجام ندادند و حتی به گونهای تلاش کردند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند لیکن مشکلات مربوط به این سریال تنها دلیل کنارهگیری چندساله بنده نبود و دلایل این چنینی که ذکر کردم در کنار برخی مسائل که هم اکنون مجالی برای بیان آنها نیست در این کنارهگیری و بیانگیزگی در تولید سریال دخیل بودند.
در تولید سریال احضار دست به عصاپیش نرفتیم
افخمی ادامه داد :در ساخت سریال پنج کیلومتر تا بهشت خطا یا اشتباهی ازسوی عوامل تولید رخ نداده بود که باعث گردد هنگام ساخت سریال ماورائی احضار دست به عصا عمل کنیم چرا که در تمامی مراحل دادگاه سریال پنج کیلومتر تا بهشت و نیز اعلام نظر پزشکی قانونی هیچ اشکال و ایرادی متوجه داستان ،مضمون و یا نحوه ساخت آن سریال نشده بودو تنها سازمان صدا و سیما بابت عدم هشدار پیش از پخش و نیز ساعت نامناسب پخش سریال آن هم در حد درصد کمی مقصر تشخیص داده شد بنابراین دلیلی برای دست به عصاعمل کردن در ساخت سریال احضار وجود نداشت.
کارگردان مجموعه « زیرزمین» از ساخت سریال در ژانر ماورا و پرداختن به علایقش پیرامون این موضوع گفت :به دنیای پس از مرگ و کندوکاو درباره آن علاقه بسیاری دارم و خیلی به این موضوع فکر کرده و میکنم و موضوع ماورا به عنوان یکی از درگیری های ذهنی ام در ساخت سریال محسوب میشود که سعی کردم پیرامون آن مطالعات زیادی داشته باشم و همچنین آثار نمایشی بسیاری را در این سبک و سیاق تماشا کنم.
چند فصلی شدن سریال ها تازگی را از قصه های آنها دور میکند
کارگردان مجموعه پرستاران در پاسخ به این سوال که ژانر ماورا پتانسیل تولید یک اثر نمایشی در قالب ۹۰ قسمت ویاچندفصل راخواهد داشت افزود:به عقیده من هر سریالی که با اقبال بینندگان مواجه شود و در عین حال از ظرفیتهای داستانی کافی برای بسط و گسترش برخوردار باشد فارغ از اینکه در چه ژانری وگونهای قرار گیرد پتانسیل ادامه تولید را خواهد داشت اگرچه شخصاً با ادامه یافتن سریال ها در چندین فصل موافق نیستم چرا که معتقدم یک اثر نمایشی با ادامه یافتن در فصل های جدید طراوت و تازگی قصه خود را از دست میدهد ونخواهد توانست آنطور که باید و شاید به موفقیت فصل اول دست یابدوماندگاری خود را همچون فصل قبل دربین مخاطبان حفظ کند
تلطیف سکانس های ترسنک با موضوعات طنز گونه از اهداف مجموعه احضار بود
علیرضا افخمی که نگارش مجموعه های ماورایی اغما و روز حسرت به کارگردانی سیروس مقدم را نیز برعهده داشته پیرامون برخی سکانس های مجموعه احضار که در فضای مجازی به آنها از منظر شوخی و طنز از سوی مخاطبان بازخورد داشت ،گفت:تقریباً تمامی سکانسهایی که طی آنها به ویروس کرونا اشاره می شد به نحوی جنبه طنز آمیز داشتند به ویژه سکانس های دفتر شخصیت « مینو » ؛ پس اینکه با چنین سکانس هایی در فضای مجازی شوخی شده طبیعی است و اصلاً یکی از اهداف این سکانسها مفرح کردن فضای قصه و به ویژه تلطیف سکانس های کمی ترسناک سریال بودکه احتمال دادیم برای برخی از بینندگان سریال آزاردهنده باشد .البته هدف دیگر نگارش و اجرای چنین صحنههایی روزآمد کردن فضا و داستان سریال با زمان حال بود طبعا وجود این سکانس ها موجب بروز مشکلاتی در اجرا نیز میشد ؛به عنوان مثال زدن ماسک برای بازیگران باعث می گردید که بخش زیادی از چهره آنها که مهمترین ابزار انتقال احساسات به بیننده است پوشیده شود واین موضوع کاررا برای آنها دشوارتر می کرداما همانطور که عرض کردم به منظور رسیدن به اهداف ذکر شده همه ما این مشکلات را به جان خریدیم.
او در پاسخ به این سوال که چقدر احضار به مدیوم آثار ماورایی نزدیک بود گفت اگر توجه به مسائل فراطبیعی را مشخصه اصلی ژانر ماورایی بدانیم آنگاه احضار در این گونه قرار خواهد گرفت زیرا با نگاهی به این موضوعات ساخته شد.
افخمی در پایان گفت:روی چند طرح داستانی در حال فکر کردن هستم که هریک درگونه های متفاوت طبقه بندی می شوند و چون در مورد هیچ یک ازآنها به اطمینان کامل و تصمیمگیری نهایی نرسیدهام بهتر است صحبتی در مورد آنها به میان نیایدو امیدوارم مخاطبان ضعف ها و مشکلات سریال احضار را به دیده اغماض نگریسته و از آنها چشمپوشی کرده باشند.